Verschillende manieren om “gratis” als marketingmiddel te gebruiken

mrt 12, 2021 | 0 Reacties

Eigenlijk is iedereen er wel gek op wanneer hij of zij iets gratis krijgt. En dat is in Nederland bepaald niet anders. In vele supermarkten en winkels zijn regelmatig acties te zien waarbij er iets gratis wordt weggeven of het tweede product gratis is. De reden dat dit marketingmiddel zo vaak wordt ingezet is eigenlijk ontzettend simpel, want het is enorm doeltreffend. Omdat mensen er nu eenmaal gek op zijn wanneer ze dingen voor niets krijgen, leidt dit er vaak toe dat mensen later alsnog meer geld zullen besteden of op een bepaalde plaats terug zullen komen.

Niet zo gek dus dat vele bedrijven hier maar al te graag gebruik van maken. Als consument of gebruiker heb je dit soms misschien niet eens door. Maar doordat een bedrijf jou een product of dienst gratis laat uitproberen, zorgen ze ervoor dat je alsnog met hen verbonden wordt. Daar is echter niets mis mee, want beide partijen kunnen er profijt van hebben op  deze manier. Als klant krijg je namelijk uitgebreid de tijd om te kijken of iets je bevalt, waarna je altijd nog een beslissing kunt maken. Hieronder lees je verder over hoe gratis in marketing wordt gebruikt en waarom dat zo doeltreffend is.  

De kracht van het woord gratis

Bedrijven en ondernemingen die overtuigd zijn van hun product zien dit vaak ook als een goede reden om gratis als marketingtool in te zetten. Doordat mensen de kans krijgen om iets voor niets te proberen zullen ze dit eerder doen. Het directe gevolg is dat ze overtuigd zullen raken waarna ze alsnog overgaan op aanschaf van de betaalde versie van een product of dienst.

Een goed voorbeeld hiervan zijn online casino bonussen. Veel goksites geven nieuwe spelers in het begin een bonus weg zonder dat ze daarvoor geld hoeven te storten. Op die manier kunnen ze het spelaanbod leren kennen en gratis een gokje wagen, bijvoorbeeld voor een klein bedrag van 5 of 10 euro. Nadat nieuwe spelers kennis hebben gemaakt met het spelaanbod is het vaak zo dat ze daarna alsnog willen gaan spelen voor echt geld. Logisch dus dat dit soort promoties in combinatie met een aantal andere bonussen door tal van casino’s online wordt gebruikt om nieuwe spelers aan te trekken.   

Voorbeelden van marketing met behulp van gratis

Veel bedrijven besteden een groot deel van hun geld aan internet marketing en het binnenhalen van nieuwe klanten. Daardoor is er altijd ruimte voor acties en manieren om mensen binnen te halen. Hiervoor wordt het gratis weggeven van dingen maar al te vaak als handige tool gebruikt. Er zijn tal van acties waarbij gebruik wordt gemaakt van deze handige tactiek. Dit zien we bijvoorbeeld terug op de volgende manieren:

  • Het aanbieden van een kosteloos product waarna er andere producten moeten worden gekocht om hiervan gebruik te mogen blijven maken. Zo kan er bijvoorbeeld iets worden weggegeven waardoor het makkelijker is om er iets bij te verkopen, omdat het onmisbaar is in combinatie met het andere product.
  • Een aanbieding op het gratis aan kunnen schaffen van een twee product of zelfs een derde. Dit zien we vaak terug in de horeca of in supermarkten, zoals 3 halen 2 betalen. Dit werkt vaak beter dan het tweede of derde product aanbieden voor een korting of tegen de halve prijs.
  • Gratis aanbieden van een product om meer traffic te genereren of mensen naar een winkel of locatie te krijgen. In dit geval wordt een product gratis aangeboden puur om mensen naar binnen te lokken, met de gedachte dat de kans vervolgens groot is dat ze meer gaan kopen. Dit werkt het beste voor bedrijven die een groot een divers assortiment aan dingen aanbieden.

Verdienen aan dingen weggegeven

Niet voor ieder bedrijf zal deze strategie altijd werken. Het hangt er daarom maar net vanaf in wat voor branche men precies actief is en hoe een actie of campagne precies wordt opgezet. De kunst is daarbij vooral om waarde aan iets te kunnen geven, ondanks dat het in eerste instantie gratis wordt aangeboden. Daarom is lang niet elke actie altijd een garantie tot succes. Wanneer het echter goed gedaan wordt, dan kan gratis enorm veel geld opleveren, hoe tegenstrijdig dat ook klinken mag.