Een kwaliteitsmanagementsysteem is een systeem die ervoor zorgt dat de eisen die met de klanten zijn afgesproken, worden gewaarborgd. Dit is dus belangrijk voor het voortbestaan van je bedrijf. Uiteindelijk heb je altijd klanten nodig. Met een goed systeem zorg je dus voor kwaliteitsmanagement. Er zijn verschillende soorten standaarden die gebruikt worden als waarborging van de kwaliteit. Binnen die standaarden worden er verschillende middelen gebruikt om die standaarden te waarborgen. Hoe kies je nu het juiste kwaliteitsmanagementsysteem? Hier wat tips, die je bij deze keuze kunnen helpen.

Wat wil de (toekomstige) klant echt?

Voor een goed kwaliteitsmanagementsysteem wordt er al snel gebruik gemaakt van bepaalde standaarden om de kwaliteit te garanderen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ISO 9001, Lean Manufacturing en 5S. Soms is er een klant die specifiek een bepaalde standaard zoals ISO 9001 als eis stelt, om in aanmerking te komen voor een opdracht. Met name de overheid stelt vaak dit soort eisen.

Voor bedrijven en consumenten is er soms meer ruimte en gaat het echt alleen om de kwaliteitswaarborging en niet per se om een bepaalde standaard die je daarvoor inzet. In dat geval kan het heel goed zijn dat een bepaalde standaard een goed idee geeft van hoe je de gewenste kwaliteit kunt waarborgen voor de klant. Alleen dat hoeft niet altijd het geval te zijn.

Kortom? De eerste stap is, weten wat de klant eist en dan kun je een eventuele kwaliteitsstandaard kiezen of je waarborgt als dat kan op je eigen manier de gewenste kwaliteit.

De juiste middelen

Veel mensen die gedreven zijn in het standaardiseren om te voldoen aan bijvoorbeeld een systeem zoals ISO 9001, zjin soms iets te veel gericht op het behalen van de standaard. Natuurlijk moet de standaard worden behaald, als je klant dat eist en je daaraan wil voldoen. Alleen voor het is ook belangrijk dat het past bij de bedrijfscultuur. Soms moeten dingen inderdaad anders om alles te waarborgen, maar dat wil niet altijd zeggen dat daar maar één weg voor is. Kies niet per definitie voor de meest strakke vorm die er is. Kijk vooral ook goed naar wat er nu bereikt moet worden en daarna naar hoe dat het beste kan op een manier die bij je bedrijf past.

Voor kwaliteitsmanagement zijn er ook een heleboel handige online tools die vaak ook nog eens productiviteit verhogend werken. Dubbele winst dus voor jouw bedrijf. Voor het bepalen van hoe je kwaliteitsmanagementsysteem eruit moet komen te zien, is het belangrijk dat je ook veel tools leert kennen voor kwaliteitsmanagement.

Aandachtspunten voor een kwaliteitsmanagementsysteem

Verder is het belangrijk dat er een goed inzicht is van zowel de interne als externe omgeving van de organisatie. Kwaliteit gaat over het hele bedrijf en de invloed op de omgeving. Ook moet er een mogelijkheid zijn voor klanten en medewerkers om klachten en ideeën in te dienen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *