Alles weten over het ketogeen dieet in 2019? Lees de Mega GIDS.

De afgelopen jaren is het ketogeen dieet steeds populairder geworden, niet alleen in Amerika maar ook in Nederland hebben veel mensen inmiddels kennis kunnen maken met dit geweldige concept. Maar wat is een keto-dieet precies en waar moet je allemaal op letten? Om het je gemakkelijk te maken hebben we een MEGA gids gemaakt met alle belangrijke informatie over het keto-dieet. Daarnaast hebben we een lijstje gemaakt van hulpmiddelen die je kunnen helpen bij het starten en volhouden van het ketodieet.

Ketogeen dieet, alles wat je erover moet weten

Wat is keto dieet?: Het Keto dieet plan is de laatste tijd een trend in Amerika en meerdere studies hebben al bewezen dat dit keto dieet zeer effectief is. Het is daarnaast ook een snelle manier om vet verbranden op plekken waar dit meestal lastig gaat. Bij dit dieet ga je eigenlijk meer vet eten zodat je jou vetopslag gaat gebruiken als brandstof in plaats van je glucose dat in je lever en spieren zit. Hierdoor laten jouw vetcellen de vetzuren los die vervolgens in de lever in ‘ketonen’ wordt omgezet.

Dit proces noemen ze ook wel ‘ketose’. Het doel is om jouw staat van lichaam naar ketose om te zetten, dit is wanneer je lichaam ketonen gebruikt als energiebron in plaats van glucose. Wanneer je de ketonen in het bloed verhoogt zal de suikerspiegel dalen en zullen hormonen voor vetverbranding in balans komen. Hierdoor wordt het dus makkelijker om af te vallen.

Resultaten van het keto dieet

Je zal je vast afvragen hoelang het duurt voordat je resultaat begint te zien of te ervaren met het ketogeen dieet. Na de eerste 3 dagen van het dieet ervaren mensen al kleine veranderingen. Na 7 dagen wordt bijvoorbeeld het vet al gebruikt als brandstof, dit is dus al een hele stap.

Maar na 21 dagen zal je pas de echte belangrijke veranderingen ervaren waar je het uiteindelijk voor hebt gedaan. Kortom zou je dus in 3 weken tijd de resultaten van het keto dieet kunnen zien en ervaren. Hieronder hebben we uitgebreider voor jou de symptomen en veranderingen na 3, 7 en 21 dagen op een rijtje gezet.

Veranderingen na 3 dagen

Je zal na 3 dagen al veranderingen ervaren wanneer je het keto dieet bent gaan volgen. Je zal meer energie hebben en het opgeblazen gevoel zal verdwijnen. Ook trekt de ‘mist’ in je hoofd weg wat wil zeggen dat je niet meer teveel bezig bent met andere dingen maar je focus kan leggen op het dieet. Ook worden gifstoffen in je lichaam afgedreven en je honger begint langzamerhand te verdwijnen.

Veranderingen na 7 dagen

Na 7 dagen gaan er echt essentiële veranderingen plaatsvinden. Dit zijn namelijk veranderingen die je stimuleren om verder te gaan met het volgen van het ketogeen dieet. Zo zal je spijsvertering beter zijn werk doen en wordt het vet al gebruikt als brandstof in plaats van glucose. Je zult genieten van een gezond uiterlijk dat je met het dieet creëert want huidproblemen beginnen na 7 dagen ook te verdwijnen. Als laatst komt daar nog bij dat je gewrichten spieren flexibeler beginnen te worden.

Veranderingen na 21 dagen

Is het je gelukt om het 21 dagen vol te houden dan zal je de echt belangrijke veranderingen ervaren waar het je het uiteindelijk voor hebt gedaan. Zo zal je merken dat je sneller vet verbrand dan voorheen en je huid weer straalt. Je lichaam zal er sterker en gezonder uitzien en de energie die je in je jeugd had zal terugkeren. Ook zullen de tekenen van een lekkende darm worden herstelt en de gezonde functie van je schildklier zal ook terug moeten komen.

Je kan dus lezen dat je na een aantal dagen al verschil merkt maar dat je de belangrijke veranderingen pas in een later stadium zal ervaren. Zo is het vet verbranden pas na 21 dagen makkelijker geworden doordat je dan minder eet doordat je meer energie uit het vet haalt. Het is dus ook geen dieet dat je op een lange termijn moet volgen om resultaat te zien.

Keto dieet ervaringen

Het effect van het keto dieet plan wordt bij veel mensen al naar een korte periode ervaren blijkt uit een Italiaans onderzoek uit 2015. Zo waren er een aantal die na 3 maanden al 12 kilo waren afgevallen. Natuurlijk was dit niet bij iedereen het geval, sommige haakte namelijk al eerder af met het ketogeen dieet. In 2014 is een soortgelijk onderzoek in Spanje uitgevoerd. Bij dit onderzoek verloren de deelnemers gemiddeld 20 kg in een jaar tijd door het keto dieet plan. Zo zie je dat het per persoon kan verschillen wat zijn of haar keto dieet ervaringen zijn.

Keto dieet eetschema

Het Keto dieet schema bestaat uit maar 50 koolhydraten per dag. Dat wil dus zeggen dat je geen groente of fruit mag eten volgens het keto dieet schema, maar ook geen pasta, wraps, rijst of brood. Je mag natuurlijk ook geen koek of snoep meer eten tijdens het dieet. Je gaat vooral veel vette voeding consumeren tijdens het proces. We hebben hieronder een aantal punten (waar je op moet letten rondom de keto dieet maaltijden) voor je op een rijtje gezet.

  • Karbonade, rookworst, biefstuk, salami en hamburgers. Kortom producten waar veel dierlijke vetten inzitten, zelfs frikandellen passen bij het dieet
  • Yoghurt of volle kwark
  • Voeding met als basis mayonaise
  • Roomboter of olijfolie
  • Maaltijden waar veel slagroom, crème fraîche of mascarpone in zit
  • Maaltijden die veel brie, kaas of spekblokjes bevatten

Dit waren een aantal producten die je goed zou kunnen gebruiken voor bepaalde keto dieet recepten. Deze producten zitten namelijk vol met dierlijke vetten die je nodig hebt voor het dieet. We hebben hieronder ook nog een rijtje gemaakt van wat je zeker moet vermijden in keto recepten.

Wat past er niet in het keto dieet voedingsschema?

Het belangrijkste bij het keto dieet eetschema is koolhydraten vermijden en in plaats daarvan veel vet consumeren. Daarom hebben we een aantal producten voor jou op een rijtje gezet die je zeker wel kan vergeten bij het maken van keto dieet recepten. Het gaat hierbij wel alleen om de groente die je niet mag eten. Toch mag je wel bladgroente en komkommer eten bij de keto dieet maaltijden want deze bestaan voor 99% uit water.

  • Wortels
  • Witte bonen
  • Sugar Snaps
  • Spruiten
  • Sojabonen
  • Rode biet
  • Pompoen
  • Maïs
  • Linzen
  • Knolselderij
  • Kidney bonen
  • Doperwten
  • Artisjok
  • Zoete aardappel

Zoals je ziet is het een behoorlijke lijst van groente die je bij keto recepten niet zou kunnen gebruiken. Deze groente bevatten namelijk redelijk wat koolhydraten en met maar 50 gram koolhydraten zit je al op je max. bij het dieet.

 

Voor wie is het ketogeen dieet geschikt?

Het keto dieet plan is niet voor iedereen weggelegd. Ben jij een topsporter die op hoog niveau presteert en jij al vaker een strak dieet hebt gevolgd. Dan kan dit dieet misschien wel iets voor jou zijn als je het tijd vindt voor verandering. Ben je gewoon iemand die wat kilootjes kwijt wil dan is een keto dieet voedingsschema niets voor jou. Toch kan je van het ketogeen dieet een aantal dingen leren. Lees er hieronder meer over.

Wat kan je leren van een ketogeen dieet?

Het keto dieet plan is niet voor iedereen weggelegd. Toch kan je er altijd iets van leren wanneer je toch deelneemt aan het dieet. Zo kom je meer te weten over verschillende soorten koolhydraten. Zo heb je goede koolhydraten en lege koolhydraten.

De lege koolhydraten vind je vooral in snoep, koek en zoetigheid. Deze moet je dus leren te vermijden. Daarnaast is het keto dieet plan het tegenovergestelde van het jaren 90 low fat trend dieet.

Onderzoekers zeggen tussen deze twee extreme diëten in te gaan zitten. Zorg dus dat je tweemaal per week bijvoorbeeld vette vis eet en ga koken met gevarieerde vetten. Als laatst moet je veel bladgroente consumeren, deze zitten namelijk vol met voedingsstoffen. Denk hierbij aan rucola, ijsbergsla, boerenkool of spinazie.

Het keto-dieet is niet voor iedereen geschikt

Wanneer heb jij voor het laatste een strak dieet gevolgd? Het is namelijk zo dat de meeste mensen vandaag de dag een druk leven leiden. Hierbij hebben ze weinig tot geen tijd voor andere zaken zoals een dieet. Bij het tegenwoordige keto dieet plan is het zo dat veel mensen last krijgen van de zogenaamde ‘Keto griep’.

Hierdoor wordt je sloom en vermoeid en verlangt je lichaam naar suikers. Je hersenen functioneren ook niet optimaal op dit moment. Je gaat hierdoor alleen maar meer eten en zal vervolgens meer gewicht en vet opslaan. Dat is dus niet bedoeling van het dieet maar het overkomt sommige mensen wel, helaas. Ook is het gevaarlijk wanneer je diabetes hebt maar daar vertellen we jou hieronder meer over.

Keto dieet gevaarlijk voor diabeten

Is het keto dieet gevaarlijk? Niet voor iedereen, het is heel gevaarlijk om als diabetes patiënt te starten met een ketogeen dieet. Het is namelijk zo dat je bij het keto dieet de inname van koolhydraten verminderd.

Deze zitten in tarweproducten en andere meelproducte, die veel gegeten worden. Een diabetes patiënt krijgt medicijnen (insuline) zodat de alvleesklier alsnog de koolhydraten kan opnemen. Worden deze koolhydraten niet genuttigd dan werken de medicijnen ook niet en is er kans dat je lichaam verzuurt of uit droogt. Bij het keto dieet plan probeer je juist koolhydraten te vermijden en ga je op zoek naar vet producten. Dit is dus niet geschikt voor mensen met diabetes.

Hulpmiddelen voor het keto dieet plan

Je kan er ook voor kiezen om gebruik te maken van mensen die online hulpmiddelen aanbieden voor het ketogeen dieet. Hierbij kan je denken aan boeken of E-Books waarin nuttige informatie staat over hoe je te werk moet gaan of waar recepten in staan die betrekking hebben op het dieet. Wij hebben hieronder 4 boeken voor jou op een rijtje gezet die jouw misschien wel zouden kunnen helpen met het dieet.

De Keto Revolutie

Dit is een boek waarin handige stappen staan om over te stappen op het ketogeen dieet en inzicht te krijgen in wat je wel en niet moet eten. Hiermee zal je ook binnen enkele dagen kunnen ervaren hoe het is om ketogeen te eten en dit al snel in je keto recepten toepassen. Dit programma is ontwikkeld voor mensen die snel en veel af willen vallen. Ook is het programma makkelijk te volgen en kan ook jij uiteindelijk die permanente afslankformatie ervaren. Het boek kost maar €27,- en zou een goede start voor jou dieet kunnen zijn.

Intermittent Fasting Handboek

Als je al goed op weg bent met het keto dieet plan dan kan je dit combineren met het ‘Intermittent Fasting Handboek’ om volledig te herstellen van een slechte vetstofwisseling en waarbij je meer ketonen gaat aanmaken en gebruiken. Hierdoor ga je sneller vet verbranden en zal je mentaal een stuk helderder zijn. Je leert om je lichaam koolhydraatrijk voedsel te vermijden en zorgt er uiteindleijk voor dat je behoefte hiervoor verdwijnt. Dit boek kost ook maar €27,- en het zou een voorsprong op de rest zijn als je deze aanschaft.

 

21 Dagen Keto Revolutie Kookboek

Bij dit boek hoef je geen stappenplan te volgen om af te vallen maar hoef je alleen maar de recepten uit het boek over te nemen. Je gaat je niet houden aan een strak dieet maar zult uiteindelijk smakelijker eten. Je zult jezelf dan wel af gaan vragen of dat lekkere eten wel allemaal zo gezond is. In het boek staan maar liefst 63 keto dieet maaltijden, dat is ontbijt, lunch en diner voor 21 dagen lang. Dit boek kost ook maar €27,- en zal je een heel eind op weg helpen met het dieet.

Done For You: Maaltijdplanningen en Boodschappenlijstjes

Dit pakket kost je ook maar €27,- en zal je helpen bij het doen van de juiste boodschappen en het bereiden van de juiste maaltijden die je nodig hebt. Na een aantal jaren ervaring op het gebied van afvallen hebben zij deze lijsten ontwikkeld om zo het proces te verbeteren en te gaan voor een zo optimaal mogelijk resultaat. Het begint bij een maaltijdplanning die heel gemakkelijk te volgen is. Je zal hierdoor sneller resultaat zien doordat je meteen aan het werk kan, je hoeft namelijk alleen maar de bestanden te openen en je kunt aan de slag.

Meest gestelde vragen over de het keto dieet

Is er rege

Laatst geüpdatet op